Îl suspectați pe unul dintre prietenii de pe Facebook de narcisism? O analiză a mesajelor publicate de acesta pe Facebook ar putea să vă ajute să înțelegeți ce fel de persoană este, scrie Business Insider, care prezintă un studiu publicat recent în jurnalul științific „Personality And Individual Differences„.
Autorii studiului susțin că pot detecta, prin analizarea mesajelor publicate de cineva pe Facebook, prezența, la o anumită persoană, a așa numitei „Triada Neagră” („Dark Triada”), un grup de trei trăsături psihologice: psihopatia, narcisismul și capacitatea de manipulare. Aceste trei trăsături sunt considerate „nedorite” și dăunătoare social. Triada este opusă unui grup de trăsături pozitive, din care fac parte deschiderea, conștiinciozitatea și agreabilitatea.
Pentru realizarea cercetării, oamenii de știință au furnizat teste de personalitate unui eșantion de 300 de americani, iar apoi le-au cerut cele mai recente 15 actualizări făcute pe Facebook.
După ce au primit rezultatele testului de personalitate, oamenii de știință au analizat mesajele de pe Facebook cu ajutorul unui algoritm care măsoară semnificația unor cuvinte specifice. Rezultatele au fost combinate cu informații de bază din profilul utilizatorului, cum ar fi frecvența de actualizări și numărul de prieteni de pe Facebook.
Cercetătorii au descoperit o corelație puternică între rezultatele analizelor mesajelor publicate pe Facebook și ceea ce au sugerat testele de personalitate. „Comportamente precum promovarea de sine, răceala emoțională, duplicitatea și agresivitatea sunt exprimate atunci când indivizii fac comentarii pe Facebook”, spunecercetătorul Danilo Garcia, de la Academia Sahlgrenska din Suedia, unul dintre autorii studiului.
Cei care au fost identificați cu psihopatie au publicat mai des mesaje cu o bogată încărcătură negativă, inclusiv mesaje cu conținut violent sau sexual explicit, potrivit studiului.
Persoanele cu trăsături narcisiste au tendința de a publica frecvent mesaje despre propriile lor caracteristici bune.
Ceea ce este, însă, cel mai interesant la acest studiu este ce nu a reușit să arate. Cercetătorii au descoperit că actualizările de pe Facebook nu au putut să indice trăsăturile pozitive ale unei persoane.
„Facebook a revoluționat modul în care oamenii interacționează pe Internet, iar acest lucru oferă o oportunitate unică de cercetare psihologică”, mai spune Garcia.